Monday, November 9, 2009

JaGaLaH HaTi...

Jagalah hati jangan kau kotori
Jagalah hati lentera hidup ini
Jagalah hati jangan kau nodai
Jagalah hati cahaya Ilahi

Bila hati kian bersih
pikiran pun akan jernih
Semangat hidup nan gigih
Prestasi mudah diraih

Namun bila hati keruh
Batin selalu gemuruh
Seakan dikejar musuh
Dengan Allah kian jauh

Jagalah hati jangan kau kotori
Jagalah hati lentera hidup ini
Jagalah hati jangan kau nodai
Jagalah hati cahaya Ilahi

Bila hati kian suci
tak ada yang tersakiti
Pribadi menawan hati
ciri mu’min sejati

Namun bila hati busuk
pikiran jahat merasuk
Akhlak kian terpuruk
jadi makhluk terkutuk

Jagalah hati jangan kau kotori
Jagalah hati lentera hidup ini
Jagalah hati jangan kau nodai
Jagalah hati cahaya Ilahi

Bila hati kian lapang
Hidup sempit terasa senang
Walau kesulitan datang
Dihadapi dengan tenang

Tapi bila hati sempit
Segalanya jadi rumit
Seakan terus menghimpit
Lahir batin terasa sakit

Jagalah hati jangan kau kotori
Jagalah hati lentera hidup ini
Jagalah hati jangan kau nodai
Jagalah hati cahaya Ilahi

Jagalah hati jangan kau kotori
Jagalah hati lentera hidup ini
Jagalah hati jangan kau nodai
Jagalah hati cahaya Ilahi

Bila hati kian bersih
pikiran pun akan jernih
Semangat hidup nan gigih
Prestasi mudah diraih

Namun bila hati keruh
Batin selalu gemuruh
Seakan dikejar musuh
Dengan Allah kian jauh

Jagalah hati jangan kau kotori
Jagalah hati lentera hidup ini
Jagalah hati jangan kau nodai
Jagalah hati cahaya Ilahi

Bila hati kian suci
tak ada yang tersakiti
Pribadi menawan hati
ciri mu’min sejati

Namun bila hati busuk
pikiran jahat merasuk
Akhlak kian terpuruk
jadi makhluk terkutuk

Jagalah hati jangan kau kotori
Jagalah hati lentera hidup ini
Jagalah hati jangan kau nodai
Jagalah hati cahaya Ilahi

Jagalah hati jangan kau kotori
Jagalah hati lentera hidup ini
Jagalah hati jangan kau nodai
Jagalah hati cahaya Ilahi


video



p/s:lagu ni mungkin tak sedap didengar oleh sesetengah orang
tapi hayatilah liriknya..

~KATA-KATA NASIHAT IBNU QAYYIM~

Di dalam HATI manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali menerima kehendak Allah s.w.t…

Di dalam HATI manusia ada keganasan dan tidak akan hilang kecuali berjinak dengan Allah s.w.t…

Di dalam HATI manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali seronok mengenali Allah s.w.t…

Di dalam HATI manusia ada kegelisahan dan tidak akan tenang damai kecuali berlindung, bertemu dan berjumpa denganNya…

Di dalam HATI manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali redha dengan suruhan dan laranganNya serta qadha dan qadarNya serta kesenantiasaan sabar sehingga menemuiNya…

Di dalam HATI manusia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali kecintaan kepadaNya dan bermohon kepadaNya…

Kesentiasaan berzikir kepadaNya adalah keikhlasan sebenar kepadaNya.


>>>>jagalah HATI~

Saturday, October 24, 2009

~MuHaSaBaH CiNTa~




Janganlah engkau angkuh melaungkan.. .
Si dia kepunyaan mu ...
Atau kau kepunyaan si dia ...

Kerana hakikatnya.. .
Kita tidak pernah memiliki sesiapa...
Walau sekeping hati seorang insan...
Tidakkah kau sedar...
Hukum alam menyatakan.. .
Mencintai tidak semestinya memiliki?...
Manusia pandai berpura ...
Berlakon di pentas dunia...
Dan bertopeng menutup rahsia..
Tetapi hati...
Tidak pernah berdusta pada empunya...
Tentang perasaan yang bergolak di dalamnya...
Tidakkah kau sedar...
Mungkin si dia melafazkan.. .
Ungkapan cinta pada mu ...
Tetapi hati dan perasaannya. ..
Tidak pernah berniat begitu...
Dia hanya berselindung. ..
Di sebalik sejuta alasan...


Dan kau...
Begitu jujur dan setia mencintainya. .
Sehingga terlupa..
Hukum alam menyatakan..
Mencintai tidak bermakna memiliki..
Sesungguhnya. ..
"Aku tidak pernah memiliki diri mu..."
"Dan kau jua tidak memiliki diri ku."
Mengertilah. ..
Kita sebenarnya kepunyaan..
Yang Maha Esa...
Tiada sesiapa berhak memiliki diri kita...
Kecuali Dia...
Dia mengasihi hamba-Nya...
Dia memiliki hamba-Nya...
Dan ke pangkuan Dia kita akan di kembali..... .






p/s: same2la kite b'muhasabah diri..

Tuesday, September 29, 2009

Raye2~

Hai blogku...da lme daku tidak meng‘update’mu..huhu..
hurm..oleh sbb da lme x update,mehla ak cite sket perjlnn hidup rayeku thun ni..hehehe..

Sminggu sblm raye

cm besa la..kemas2 uma..
tkr langsir,isi kueh raye,tkr sarung kusyen,bersih kipas,vacum habuk...
Fuh,byknye!!hehe..
3 org je yg buat tau..huhu

Saat2 nk blik kg

blik kg pg sabtu..konvoi 2 kete..cmpur satu g jd 3..hehe..asalnye nk blik kul 12tgh mlm ari jumaat tu sbb katanye dpt tol free..hehe..tp..aleh2 xjd plak..coz blum ready sepenuhnye..hehe..tmbh lak drebar2 sumenye x rest dlu..cnne nk bw kete tgh mlm?nnti bw2,kete tah ke mne,drebar tah ke mne,penumpangnye pun tah ke mne..raye...lg ntah ke mne...hahah

Kt kg

smpai je kg,trus kemas uma..vacum2,lap lntai,bentang karpet,susun kerusi meja..dn mcm2 r..maklum la...da lme xduduk..b’habuk la sket..hehe..dlm kul 5 lebih, kuar g cari brg..
lps b’buke,ade yg men mercun..kemas2..prepare bhn tuk msk juadah raye..hehe..
ak lak kena gosok bju satu family..huih,byk tuh...huhu

Raye tyme

Raye pertama cm besa la kn..hehe..abes smayang raye,org dtg uma..tp..thun ni len plk jdnya...kami yg p beraya uma sebelah dlu..pastu bwu diorg mai..huhu..org 1st yg slalu dtg lps smayang raye da xde..sedihnye..huuu...=( lps tu, bru la nek kete g raye uma sanak saudara y len..=)

Raye kedua lak,pg org dtg,tghari kami kuar sambung beraya di umah sedara..

Raya ketiga,my cousin buat open house.So,ktorg pegi la umah diorg. Sepjg hari ktorg duduk kt situ..xraya tmpt len dh..hehe..

Setiap hari,ktorg akan blik umah mlm.mmg penat la..huhu..nk sentuh buku pun x smpat..huhu..buat blik je lebih…haha..

Raya keempat, ktorg da blik KL..hehe..sblm blik, ktorg singgah 2 buah umah ade buat open house…dlu blik kg 3 buah kete..skang blik KL lak tmbh 1 lg jd 4..haha..

Raya kelima,beraya di N.Sembilan dan Melaka..smpai umah,sudah pastila mlm..huhu..

Raya keenam,g KLIA antr cousin blik Jordan.
lps tu,g raya umah kwn cousin kt area2 situ gak.
alang2 da dekat ngan nilai,pe g..g shopping la..hehe..da abis sume tu,ktorg smpai umah pun mlm gak..huu..

Ape da..asyik blik mlm je..penat2..huhu…

Stakat ni jela yg sempat cerita…mls dah nk taip..hehe




ni ade beberapa foto yg ak tgkp:



konvoi g raye uma pak razak anak 14 xsilap..hehe




ni la gmbar family tyme raye 2009..(tema merah tp campur gak..hahah)




haaa...bnda ni dtg dr jauh tuh..sape tau ape bnda nih?
hehe..sedap..manis plak tuh..hihi



npe plak ak ltk gambar air nih?
hehe..sbenarnye ak nk kasi tau yg air ni ak minum tyme g raye kt seremban..
open house stat dlm kul 1.30pm..tp ktorg dtg awl 5-10minit cmtu r..hehe..
sbb die xbuat air g,die pun buatla air oren khas tuk ktorg je..hehe
xlme lps tu, brula die siap buat air sirap buah2an yg sbenar2nye nk dhidangkan utk tetamu..
tibe2 ak nmpak mak ak punye air warna len(color peach)..ak tnya,mne dpt air tuh?
n then mak ak sengih2 ckp campur..
ak pun nk tryla..hehe..nasib bek air oren ak de sket g..
ak pun campurla ke 22 air tuh..
fuh!t'nyata ianya mmg sedap..nasib bek xmabuk..=D
sedap2!!



raye kt KLIA~


PeNuTuP...layannn

meh tgk mercun bunga api..hehe
bunyi cm tembak-menembak pun ade...hahaha...

video


p/s:da abes cuti daaa...pe g..study2!!jgn x study!=D

Monday, September 21, 2009

SeLaMaT HaRi RaYa..

Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan....



kepada semua umat Islam di seluruh dunia..

Sejuta keampunan saya titipkan..
Moga redha Ilahi memberkati kita semua selamanya..
Di lebaran yang penuh bermakna..
Hayatila sebaiknya.

Monday, September 14, 2009

SILA BERI PERHATIAN!

terima kasih di atas perhatian anda semua...
baca & lihat la post ni & jom same2 kita

Flag blog si Nabi Palsu ni


Salam hormat;

Di zaman serba moden ini, banyak benda-benda pelik berlaku.
‘Nabi” pun dah berblog sekarang ni. Tgk ni -> http://messengerofgodtoday.blogspot.com/
Nasib baik dia guna blogspot, bolehlah kita flag ramai-ramai supaya blog tu tidak akan wujud di muka bumi lagi.




dan



Justeru, saya ingin mengajak anda semua untuk sama-sama membanteras ajaran sesat ini daripada menyebarkan dakyahnya ke masyarakat kita.

Kenapa perlu flag?
1. Untuk mengelakkan anak-anak, kawan-kawan kita yang kurang pengetahuan agama terjerumus di dalam ajaran sesat ini.
2. Supaya blog tersebut, di BAN oleh pihak blogspot. Jika saya sahaja yang flag, atau anda dan saya sahaja yang flag, memang pihak blogspot tak pandang pun. Justeru, mari ramai-ramai flag blog berkenaan.

Baiklah, persoalannya macam mana nak flag blog berkenaan?

Saya ada buatkan tutorial emergency. Anda boleh menontonnya di bawah:


http://www.youtube.com/watch?v=HuOTlkXvun8&eurl=http%3A%2F%2Frajakamil.biz%2F2009%2F09%2F10%2Fflag-blog-si-nabi-palsu-ni%2F&feature=player_embedded#t=12



Setelah anda flag blog ini, anda bolehlah juga sebar luaskan berita ini. Bukan apa, macam saya katakan tadi, kalau hanya saya dan anda sahaja yang flag blog tersebut, memang pihak blogspot tak pandang. Jadi, mari kita beritahu kepada kawan-kawan. Untuk mudahkan kerja anda, anda boleh copy dan paste mana-mana mesej di bawah:

Untuk YM/Gtalk/dll

Salam semua. Maaf ganggu, tolong flag blog ajaran sesat ni (Nabi Palsu).
Blog si Nabi Palsu >> http://messengerofgodtoday.blogspot.com/
Maklumat lanjut andai tak tahu bagaimana nak flag; lawati http://rajakamil.biz/2009/09/10/flag-blog-si-nabi-palsu-ni
Forwardkan juga kepada kawan-kawan yang lain

Untuk blog

Copy n paste sahaja entri ini. Tak nak kred itkan kepada saya pun takpe :oops:

Untuk email

Tajuk : Awas, Nabi Palsu mengganas !!!

Isi : Salam hormat kawan-kawan. Ini ada satu berita tergempar, korang masih lagi ingat tentang Nabi Melayu? Alah yang mengaku dirinya nabi.

Sebelum ni masuk NTV7 dan 360. Ingatkan dah bertaubat, sebab beliau dah ‘letak jawatan’ sebagai nabi.
Rupa-rupanya, dah ada blog dah. Jadi, jom kita flag blog Nabi palsu ni ramai-ramai.

Alamat blog dia ialah http://messengerofgodtoday.blogspot.com/

Kalau tak tahu macam mana nak flag, boleh baca blog ini >>> http://rajakamil.biz/2009/09/10/flag-blog-si-nabi-palsu-ni

Forwardkan kepada kawan-kawan yang lain.




Moga dengan usaha kita yang kecil ini, mampu menyelamatkan akidah umat Islam yang memang sedia rosak ini. :o

trima kasih diucapkan kpd org yg telah menyebarkannya.

Saturday, August 22, 2009

~Doa Taubatan Nasuha~

video

Friday, August 21, 2009

RaMaDhaN TiBa LaGi....

Ramadhan telah pun membuka tirainya..




haa...mai2..topup byk2 iman kita yg mungkin sedang berkurang nih ye..




salah satunya, byk2knlah membaca Al-Quran ya saudara saudariku sekalian..hehe




uit!ni lagi best!JOM kita perangi nafsu yg xsepatutnya dituruti!huhu




kesimpualannya,
buatla ibadah byk2 di bulan Ramadhan yg penuh berkah ini agar kita dpt merasai kenikmatannya yg lazat itu..huhu

~Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak~

Thursday, August 6, 2009

Cmne Nih...

tolong2..
sad,ungs,calculus,akaun,oop dan...
xthula ape nk jd ngan saya nih..

CALCULUS,lectrr tu ajar..wow...mmg best..haha..
ikut buku teks je..huhu..

SAD plak..byknye nk kena hafal..huhu..
name pun SAD,mmg sad la saya...
daya ingatan pun cm dh xbpe kuat dh..
mcm mne nih..huhu
UNGS pun nk kena baca..

haaaa....
AKAUN nih...waduh...
lme kot dh xblaja..
dlu blaja mse form 3 je..
dlu bm skang bi..
term2 die mmg ssh la nk phm..
jd confuse lak nk wat..huhu

OOP...mule2 cm ntah pape tah..
pas dh wat program,bru ok skit..hehe..
tp..still kena blaja g sbb bnda bru..
code die b'beza sket ngan dlu..
sket ke?haha..byk kot..huhuhu...

ape2pun, saya mesti cube yang terrbaik!!
chaiyok2!!hehe..
kla, smpai sini dlu..
daaa....

Wednesday, July 29, 2009

H1...............N1................

Virus nih semakin menular nmpaknya wahai saudaraku sekalian..huhu..
Byk universiti yg tutup(cuti) disebabkan virus ni...
Antaranya,Uitm,Upm,...u ape lg?ntah le..hihi..
Tp Uia x plak cuti..ape da...
Urm..tp xpe gak xcuti...
Xdela kena wat kelas tmbhan nnti..
Pastu cuti pun x t’ganggu.. t’utama mase raya nnti...hehe...
Ckp pasal virus nih,
Jumaat lepas saya bru blik dr uitm Shah Alam..
Amek sepupu yg cuti sbb u tu cuti...ho3
Lepas tu,keesokannya..die(sepupuku) plak demam..
Tp xdela serius sgt kot..hihi..
Mlm tu,saya plak rase xsedap...
Tekak kering, asyik btuk2 je..huhu
Pastu kepala pun rase berat nk angkat..
Mmg rse cm nk demam..
Hurm..sblum melarat,saya pun ikutla ckp mak saya suh mkn “progene”@ “alga”
Alhamdulillah,keesokannya tu..rase cm dh kurg sket..
Tp btuk still ade lg smpai skrg..huhu..
Hurm..xpela..lme2 nnti hilang la tu...kena minum byk air sket..
Tp tu la..mls bebenor nk minum..hehe..
haaa....ni satu lg bgthu, mak saya pun demam jgak..
saya ingt demam biase je..tp, rupe2nye x..
matanya merah, tekak kering, bdn pun panas yg amat...
risau saya dibuatnya..klu bley,biarla saya yg kena
drpd melihat org yg saya sayang jd mcm tu..=(
Huu....harap2 la mak saya cepat sembuh..risaunya...=(


p/s: saudara2ku sekalian, jaga kesihatan elok2 ea...klu bley,pkai la mask spy x kena jangkitan..urm..klu rse cm nk demam tu,cepat2la jumpa doctor..klu x,melarat plak kang..

Thursday, July 9, 2009

~KeLuHaN & aMaRaN BuaT WaNiTa~

KELUHAN SEORANG LELAKI UNTUK WANITA~

Keranamu ramai dari kalangan kaum kami menderita menanggung dosa...
Tidakkah kau sedar betapa agungnya ciptaanmu di saat adam mendambakan seorang teman??
Tidakkah kau kasihankan kami yang asalnya kamu dari tulang rusuk kami??
Jika kau berakal pasti kau kasihankan kami..
kenapa perlu kau singkatkan pakaianmu,
serlahkan auratmu, jarangkan kainmu,
bertutur ikut nafsu, bergaul tanpa rasa malu…kenapa??
tidakkah kau tahu kami akan dilaknat sekeras2nya oleh ALLAH disebabkan perbuatanmu itu..

adakah kau terlalu bangga dengan apa yang kau miliki??
sedarkah dikau ayahmu, adik lelakimu dan abg2mu jua asalnya dari kaum kami?? yang bakal diazab dengan azab yg pedih disebabkan kejahilan sebahagian dari kaummu..
kami tidak mampu setiap masa perlu menjaga pandangan mata, hati dan perbuatan untuk mengelak dari fitnah yang kau cipta.
Maafkan kami andai kau rasakan kami yg bersalah kerana tidak pandai meluruskanmu ke arah tarbiah yang sepatutnya kami warisi dari rasulullah..
andai kerana sejarah masa silam yang memaksa dikau jadi begini kembalilah engkau kepada ALLAH,
sesungguhnya ALLAH maha pengampun lagi maha mengasihani,
siramilah kembali hati2mu dengan siraman taqwa yang bercahayakan iman dan berbajakan keikhlasan agar kau menjadi sebahagian dari pejuang2 agama ALLAH yang kian hilang di akhir zaman ini..
sedarlah wahai wanita..
engkaulah hiasan duniawi andai iman yang kau julang, malah engkau juga seburuk2 hiasan andai iman tidak kau pegang..
sekiranya kau pernah jatuh, bangunlah membina kekuatan agar engkau menjadi gagah, janganlah kau biarkan dirimu terus jatuh dan terus tenggelam dalam permainan duniawi…sesungguhnya perempuan yang tidak beriman adalah sebaik2 senjata bagi syaitan untuk menyesatkan kami dari jalan ALLAH..NAUZUBILLAH…

Nasihatku untukmu…

Bentuklah dirimu mengikut acuan islam.
Hamparkanlah sifat malumu supaya tiada ruang lagi untuk kami difitnah.
Labuhkanlah pakaianmu agar kau dipelihara oleh ALLAH sepanjang masa.
Jagalah tutur katamu sehingga tidak menarik minat kami untuk mengetahui apa yg kau bicarakan.
Basahkanlah lidahmu dengan zikrullah supaya hatimu menjadi pendinding kepada kecantikan yang kau miliki.
Hiasilah dirimu dengan Al-Quran supaya kau tahu betapa mulianya dirimu di dalam ISLAM.
Jadilah wanita sebagai penyubur keimanan kepada lelaki…..




AMARAN BUATMU NISAA'~

Tidakkah kamu takut ancaman insan mulia,
Bahawa golongan kamu banyak adalah penghuni neraka,
sembilan nafsumu sentiasa bersama,
dan satu akalmu yang menyelamatkan jiwa..

NISAA,

Tutuplah auratmu sepanjang masa,
Tiada indahnya pandangan di mata,
Kecuali pada nafsu yang membara,
Pakaian mu hendaklah sempurna,
Tidak nipis dan mencolok mata,
Bebas najis suci sentiasa,
Azab kubur neraka selamat selamanya,
Hasanah akhirnya kau kecapi jua,

NISAA,

Jagalah tuturmu kepada ibu dan bapa,
Dirimu ditatang dan dimanja,
Fikirkan berapa nilai kasih dan harta mereka,
yang diberikan kepadamu tanpa mengharapkan balasan jasa,
Hanya mereka inginkan kamu Menjadi insan solehah berjaya,
Taat kepada ALLAH dan Rasul-Nya,
Mengharapkan doamu di kala mereka tiada di dunia,
Mengharapkan belasmu di dunia,
agar mereka terlepas azab yang menyeksa



*PERINGATAN DAN NASIHAT UNTUKKU DAN JUGA KAUM SEJENISKU


p/s:karya Muhammad Alfateh

PeSaNaN BuaT AnAk PeReMpUaN~

IMAM AL-GHAZALI

PeSaNaN KePaDa aNaK PeReMPuaNnYa Di HaRi PeRKaHWiNaNnYa


Anakku!
Engkau sekarang akan berpindah dari rumah tempat engkau dibesarkan.......
Dan akan berada di tempat tidur yang tidak engkau kenal,
Dan rakan hidup yang engkau tidak biasa dengannya.
Itulah suamimu,
Jadilah engkau sebagai tanah untuknya dan ia akan menjadi sebagai langitmu.
Jadilah engkau sebagai lantai untuknya dan
ia dapat kau jadikan tiangmu.
Jadilah dirimu ibarat seorang khadam kepadanya,
nescaya dia pula akan menjadi khadam kepadamu.
Jangan engkau memaksa-maksa apabila engkau meminta sesuatu daripadanya.....
Dengan cara demikian akan menjadi ia merasa benci padamu.
Jangan pula engkau menjauhkan diri nescaya ia akan melupakan engkau,
Dan kalau ia pula menjauhkan diri secara marah kerana sesuatu sebab yang tertentu,
maka yang eloknya jauhkanlah dirimu daripadanya semasa marah,
Peliharalah hidung,telinga dan matanya.....
Janganlah membiarkan dia menghidu sesuatu
Daripadamu melainkan yang harum,
Janganlah membiarkan dia mendengar sesuatu
Daripadamu melainkan yang baik,
Dan janganlah membiarkan dia melihat sesuatu
Daripadamu melainkan yang cantik belaka.


p/s:
saya t'baca pesanan ni yg t'gantung kat dinding sebuah bangunan milik sebuah persatuan..
saya pun nak kongsila kat sume2 yang mungkin x penah baca dan dengar..
bg yang akan melangsungkan perkahwinan,ikutla pesanan ni..
insyaALLAH,
rumah tangga kalian akan bahagia..

Tuesday, July 7, 2009

HaiYa...Lg SkaLi Maa....

adeh,ingt dh xde dh..
hurm...jwb jela mne yg mampu..hehe

TAG DR ZUE~

1. Nama timangan anda?
rahsia..=P

2. Anda seorang yang...
haiya..bpe kali mau ckp daa...

3. Insan Teristimewa..Describekan dia yang terlalu istimewa di mata anda..
biar den je tau..hehe

4. Lagu kesukaan anda
nasyid2!!=D

5. Makanan kesukaan anda..
sume suke..kecuali..heheh

8. Tag 5 rakan anda
-husna najihah
-una
-shawn
-naqi
-is

TAG DR SHAWN~

1. Kekasih saya adalah :
DIA..yang slalu dekat dgn saya x kira di mana saya berada..

2. Saya sedang mendengar :
lagu nasyid sambil menulis..hehe

3. Mungkin saya patut :
kurangkan online..huhu..

4. Saya baru sudah :
abes baca blog org..

5. Beza rakan, sahabat, kawan :
cnne ek?ntah le..yg sy thu, sahabat yg benar2 sahabat sukar dicari..huhu

6. Saya tidak faham :
ape nih??

7. Saya perlu mencari :
kebenaran ttg sesuatu..

8. Ayat terakhir yang dikatakan kepada saya :
kak,amek dokumen dlm beg..nnti kang xingt plak..

9. Makna kehidupan :
keadaan seseorang

10. Cinta itu adalah :
fitrah semula jadi manusia..huhu..cinta mmg satu anugerah yg sgt b'harga..tnpa cinta, kita xkan knl siapa pencipta kita,rasul-Nya, dan saudara kita..

11. Saya paling suka :
diam..hahah

12. Saya akan cuba :
sedaya upaya menjd hamba ALLAH yg taat,anak yang solehah,dan...

13. Mengapa rakyat Malaysia suka menggunakan LAH di akhir ayat mereka :
hurm..tabiat kot..bile nk wat penegasan ttg sesuatu, mesti ade 'LAH' tue..

14. Telefon bimbit saya :
NOKIA & SONY

15. Katil saya :
single jerk..

16. Soalan yang bagi saya tidak perlu ditanya :
ape ek?xdpt fikir la..ce gtaw..hehe

17. Teknologi adalah :
sesuatu yang canggih dan diperlukan di masa kini...ianya semakin canggih dr semasa ke semasa..huhu

18. Bagaimana saya boleh memasak masakan yang saya paling pandai masak :
my mum ajar,tgk resepi,buat selalu..tp..saya xde la pndai sgt memasak..heee

19. Semalam :
pegi wat treatment tulang..

20. Hari ini :
pegi wat treatment lagi..hehe

21. Malam ini saya akan :
buatla ape yg ptut smpai msk tdo..hehe

22. Esok pula saya akan :
puasa...hehe

23. Saya betul2 inginkan :
cinta-Mu

24. badminton atau futsal :
badminton la...futsal mne pndai..hehe
alamak!lmenye x men badminton..rindu2..huhu

25. Karaoke :
xpenah pun g karaoke..

26. Kereta :
harap2 la dpt salah satu..ataupun ke22nya..huhu

27. Bilik yang terang atau gelap.
terang utk buat aktiviti..gelap utk tdola..bru x sakit mata..ho3

28. Makanan jepun adalah :
mknn mentah kot...hehe

29. Ayat terakhir yang nak anda katakan pada seseorang :
rahsiala..mne leh gtaw..hehe

30. Siapa yang anda tag:
husna najihah - tira - zue - yana - is

HuRMMMM........

blog...blog.....
sian yun tgk blog nih..
x bergerak ea..
sorila ye blog...
saya xdpt nk update selalu..
skang nih,sy cube utk kurg melayari internet..
dan saya sedang mencari sesuatu..
jd,masa tidak mengizinkan saya utk update blog ni slalu..huhu
satu g,saya nih mls nk taip..hehe
sket2 bleyla..huhu
tambah lak,
next week,dh stat blaja..
jd ssh skit la nk update sokmo..huhu
sabar ea blogku yg satu2nya..huuuu....
kla,sy nk kuar nih ngan my parent..
ade hal sket..hehe
sekian dulu ea..

Thursday, June 25, 2009

aBeS SuDahhhhhhhh

Alhamdulillah..
akhirnya..
dh lps exam yg mendebarkan ituh..ho3
hurm...
soklannye bley thn jgak..
xde la ssh sgt spt mana yg dpkirkn..hurmp..
bley la jwb tp xtaw la sejauh mane kebetulannya jwpn tuh..huhu
ape2pun yun b'tawakal kpd Allah slth b'usaha sebaik mungkin..huhu
hanya Allah shj yg menentukan segala-galanya..

................

hehe..
abes xm, ingt nk g lunch ngan member..
alih2..xjd..
sbbnye sume org nk b'siap-siap blik umah masing2..huhu
tp xpela,sem depan bley jumpe lg..hehe
hurm..alang2 antr una n da geng,singgah le jap kt blik una..
rindu lak nk duk mahalah..hehe..pOyO jew yun nih..hahah
hmm..mse smpai tu,
xsmpat nk duduk g,family una dh smpai la plak..
hurmp..dh tuan blik xde,yun pun nk blik la..
tyme turun nk g kt kete,
smpat la jumpe ngan family una..
yg bestnye tuh,
dpt tgk baby safeeya yg real!!!hehe
klu dlu tgk gmbr,
skang btul2 ade depan mata..ho3
cm xcaya lak dpt jumpe..hehe
comel je die..tembam!hahah
pastu dh pndai die senyum kt org..
eee..comel2..huhu
seronoknye!!hihi

una,
dlu ak ckp kt ko bile la ak leh jumpe safeeya kn?
hehe..skang dpt gak ak jumpe die..heee...hepinye!!
tq kt kakak ko cz bw die rini..=D



hmm..
tu je yg nk gtaw..=D
kla,
nk wat keje sket
pastu nk tdo..huhu


hehe..
nk ltk gak la gmbr safeeya yg comel tuh..hihi


Wednesday, June 17, 2009

Examku~

salam buat smua yg lalu lalang kt blog nih..
spt tjuk entri yg ditulis di atas,
examku akan bermula minggu depan..huhu
subjknya x byk pun,cume 1 je..hehe..
walau bagaimanapun,
yg stu nilah yg merisaukan..huhu
ianya kena byk baca dan hafal..
ak ni plak jenis yg malas nk baca!hahah
adush!gelak plak ak nih..huhu
ya ALLAh,mohon dijauhi la sifat pemalas itu dr diriku ini..Amin..!
kla..doakan kejayaanku ea smua..
urm..kpd rakan2 seperjuanganku sekalian,
gudluck for exam!!
jumpe nnti di FOYER 1 CAC k...=D
sekian dlu dariku..wslm...

Nk TaHu TaK??

td..yun bru blik dr ehem2 kt damansara..hahah
jln jam gile!!
hurm..yelah..
org bru blik keje la katakn..huhu
mse smpai kt stu jln tuh,
die split 2..
blh kanan nk g ke kepong ngan ape tah,
blh kiri plak nk g sri hartamas..
yg tukang bw kete adik yun..
adik yun tnya la mak yun jln mana nk p..
tyme tu mak yun cm x peka sket mse tgk signboard
die men ckp je kt adik yun(amek jln blh kiri)
yun lak tgh baca novel..hehe
ape g,adik yun pun amekla jln blh kiri..
pastu,
sblm nk msk jln tu,
mak yun pun t'ingtla nk g ke kepong sbenarnye(amek brg)
adik yun pun t'paksala msk blik jln yg mule2 tuh..
tp ssh sket la..byk kete..huhu
ade stu kete atos nih(warnanya biru),
die xnk bg langsung ktorg msk!!
bile kete depan gerak,die pun cepat2 gerak..
maklumla..tkut ktorg msk.. >:P
kedekut betul!!
kete kelisa kt depan ktorg pun die xkasi msk..huhu
bile ktorg ngan kete kelisa tu dh dpt msk,
kete kelisa tu nk potong la kete td tuh..
pe g,kete tuh buat2 himpit lak kt kete kelisa tu(xnk bg ptg)
bile kete kelisa nk ptg kot kiri,die pun g blh kiri..
hurm...
kete kelisa tu pun bengang r
dpt peluang blh kanan,die pun cepat2 ptg..
pastu,nk djadikan cite..
bley plak die buat2 brek depan kete biru tuh..hahah..
bengang rasenye kot..ho3
kete biru tu pun t'paksala brek..
klu x..b'langgar plak..huhu
hurm..mmg pdn ngan muke die..
tu r..sape suh xnk kasi org ptg..
kn dh kena..huhu


p/s:tu la nmenye manusia..klu org buat kt die,die marah..bile die buat kt org,die xpkir plak org marah..buat slamba jerk..hurmp.....walau bagaimanapun,kte kenala b'sabar yerk..klu org buat xbaik kt kte,jgnla bls blik..buat biasa sudah..klu x,jd kes besar nnti..nk plak klau kena ngan org gangster ngan samseng..haru jdnye..huhu..ape2 pun, pkir2lah..b'hati-hati dan b'sabarla ketika memandu ea..=)

Sunday, June 14, 2009

Waa...bestnye!!

haha..
org cuti skola,ak pun cuti gak..ho3
cuti di mana??
hehe..di kmpung je..huu..
hurm..sape yg nk taw,mehla ak bgthu serba sedikit ttg
p'jlnn blik dn ape yg ak wat di kg..hihi
tp sape2 yg x mau taw,buat2 x taw jela post nih..haha..
hurm..ak blik kg mse ari jumaat lps,5hb ritu..
blik 4 hari je sbbnye ade kls plak ari selasa tuh..
tyme ni ayah gue x blik sbb x cuti..uhu..
jd,drebarnye 2 org jela,ak ngan adik ak..
ktorg smpai sane dlm kul 8 mlm..
jln byk kete..ssh sket nk potong..huhu
hmm..aritu ktorg xg mne2 sbbnye dh mlm pun..
tmbh lak penat kot..
mne xnye seharian dlm kete..huhu
lg2 org yg bwk kete..sakit blkg kot duk lme2 xgerak2..uhu..
haa..yg bestnye..mak cik ak ngan anaknye2 dh siapkan mknn..
so,ktorg xyahla kuar g mkn lg..haha
keesokan harinye plak,
ktorg xg mne2 pun..just g beli brg2 keperluan dlm umah je
haa..blah ptg lak,ktorg g umah kakak mak ak..tdo kt sane..hehe
mse dlm p'jlnn tu,ktorg lalu kot jln tepi pntai kt blkg lapangan terbang..
wooo...cntik maa..lpgn trbang pun dh besar..ho2
tp keje2 tmbak laut msih djlnkn..
hurmp..bile la agaknye nk siap ea..
klu leh,wat biarla kukuh..huhu
jgn jd mcm stadium tu udah..
abeh,runtuh........
haa...esoknye lak,pagi2 lg ktorg kuar blik smula umah nenek ak..
sbbynye nenek ak ade hal la plak..hurmp...
boring2 duk umah,
blah ptg lak ktorg g pntai lg tp pantai len la plak..hehe
pntai batu burok namenye..
uih!!!!rmai tau yg pegi pntai tuh..jam jln dibuatnye..huhu
mmg best r..sedap je duk kt situ..tenang..................ho3
esoknye ktorg dh nk blik..huhu..
tp sblm blik,ktorg g beli lu kepok lekor kt seberang takir..
smpai je kt sane,dh rmai org yg b'atur tau..
punye la suke org beli kepok kt situ..huhu
mne tak nye, 2jam tunggu bru smpai turn!!
haaa....bile dh sampai turn ktorg,
bley plak ade org yg potong line..
org tue plak tu..
cis!!ape punye org daaaa...
dh la smpai lmbt,ptg line plak tuh..hurmp......
nk wat cmne,t'paksala sabar..
2kali masak,bru ktorg dpt beli..
yelah..mak cik tu beli smpai rm40 taw!
hurm...tu jela citenye..haha
ku pun dh penat nk taip..huhu
haaa..ni ade beberapa keping gmbr yg ak sempat tngkp:



haa..ni keje2 tmbak laut...



hehe..ni la stadium yg runtuh tuh..
nmpak cntik je..
tp yg ni,



huish!!dahsyat2..



tula..tau nk untung je..buat keje ntah pape..hurmp...



ni plak bgunan bru..depan pasar..
nmenye ak xtaw..hihi..
ak xpenah msk g bgunan ni..hahaha...
hurm...cntik gak bgunan nih..ho3



ni keadaan langit kt pantai..huhu..nyaman skali dgn tiupan angin yg sepoi2 bhs..




kt sini pun ade gak kude ea..huhu



ni adikku..die nk mndi tp bju spare xbw..
so,xleh la mndi...ho3



haaa..tgk tuh..
punye la rmai org g pntai..
berselerak..
sumenye g dgn keluarga msg2..




hehe..ni pemandangan wak2 senja..
cantik kn?=D




ni plak stadium akuatik..
stadium ni plak ktenye banjir..hurm...
apela..sume xkena..ish2



haa...ni la barisan org2 yg nk beli kepok..
mcm2 gaya ade..haha



ni plak periuk2 yg digunakan utk rebus kepok lekor tu..ho3




tgk api sedang marak..
bahang thu dok..
abis msk habuk2 asap dlm mata..
pedih2..uhuuu




haa...ni la mesin utk gete kepok..



tgk la kepok yg sedang digete tuh..haha

haa...tu jela gmbrnye..
hehe..ak nk bgtaw nih..
sbenarnye, ak blik kg lg..
ari jumaat baru2 ni..
kali ni bru ayah ak blik..hehe
pak cik ak pun ikut skali...
ktorg blik pun sbb ade majlis tahlil utk arwah atuk sedara ak..huhu..
pastu,esoknye hari sabtu..ktorg g penang lak..
ade kenduri kawen anak kwn ayah ak..hihi..
smpai kenduri dlm kul 5ptg..
lps mkn2,sembang2,dlm kul 6,
ktorg pun terus blik kl..
smpaila umah dlm kul 10 mlm..
hurm...ia merupakn hari2 yg.......
memenatkan ak rse...huhu
tp ak enjoy je....ho3
kla..dh ngantok nih..
mau tdo dlu...huhu


p/s:skrg trg dh maju..rmai pelncong dr luar trg dtg ke trg..ho3..abes jln jam dibuatnye..huhu..pape pun..tahniah utk trg sbbnye dh b'tmbh maju b'banding mse dlu..tp pembangunan yg djlnkan tuh buatla elok2 sket..jgn tau nk untung je..huhu..haiseh..nk msk bab2 politik lak ak nih..kla..bye2..

Thursday, June 11, 2009

TaG.....TaG........

waduh,byknye tag nk kena jwp!huhu
ni la 1st tyme ak jwp tag dan mungkin yg t'akhir kali kot..hihi..
sblm ni elly ade bg tp ak xjwp sbb ak xtaw tag tu ape..
tmbh lak mse tu blog x aktif pun..huhu..sori elly
kt sini ade 3 tag nk kena jwb..huhu..
1 dr naqi,2 dr shawn..
parah2..huhu..


TAG PERTAMA






Peraturan nak jawab tag ni ialah:

1. Copy badge “2009 Cute’s Blogger Award” untuk diletakkan di blog anda.

da copy tp xsuh paste pun..hahah

2. Link/ceritakan kembali siapa yang memberikan award ini kepada anda.

okey2..hihi..name die Naqi.die satu kuliyyah ngan yun..orgnye.........................baik..hehe..yun stat knl die mse die tolong yun ngan kwn yun dlu..hehe..time kasih naqi sbb tolong kami..er..ape lg ye..hihi..haaaa...die ni bwu je smbut hari lahir mse awal bln 6 ritu..dh tue dh die..haha..aaa...tu je kot yg yun taw..hihi..time kasih sbb tag yun..=)

3. Setiap blogger mesti menyatakan 10 fakta/hobi diri sendiri sebelum memilih penerima award seterusnya (anda di-tag).

1) seorg hamba ALLAH yg hina dan t'sgtlah kerdil..
2) seorg yg pendiam n pemalu n penyegan..
3) lebih suke diam dr ckp byk2..hehe..
4) suke aktiviti lasak
5) mls bc tp suke dgr..hehe..i.Allah,bley jd pendgr yg bek..sape2 suke b'cerita,mehla..hihi..
6) jrg skali borak ngan lelaki
7) gue nggak ngerti bab2......hehe
8) suke men chess tp xde lwn..sedih2..huhu..dh lme xmen..ntah ingt ke x..hihi..
9) actually xminat bc novel tp bile dh bc,suke plak(certain novel je)..hehe
10)urm..xsuke ngat men blogger..sket2 blela..hihi..tp bc blog org suke..haha..meh2 bg link..hehe

4. Anda perlu memilih 6 penerima award seterusnya dan menyatakan nama mereka di blog anda.

akir
husna najihah
enon
chika
tira
yana

5. Jangan lupa untuk melawat blog mereka dan meninggalkan komen yang menyatakan:

“anda telah di tag - sila layari blog saya untuk mendapatkan award anda”



TAG KEDUA


1. Kalau anda jadi orang terkaya di dunia?

simpan utk anak cucu..hehe..pastu buat blanja g haji ngan family..huhu..then, bantu org yg memerlukan..hehe..pastu ape yerk?hihi..byk lg la yg bley dibuat..janji dibelanjakan pd jln yg btul dan dpt berkat..hehe..jimat2..hihi..

2. Kalau anda jadi orang terseksi di dunia?
eee..n'uzubillah,xmau2..huuuuu..ape punya soklan daaa

3. Kalau anda perlu terjun tingkat ke-100 untuk membuktikan cinta anda?

itu keje gile nmenye!!klu btul die syg,xkn sruhnye wat gitu..huhu..

4. Kalau orang kata blog anda teruk nak mampus?

huhu..sedih tuh..tp xpe...gue terima dgn hati t'buka..lgpun,gue bkn pndai ngat blogger=D

5. Kalau keluarga anda yang menentukan teman hidup anda. Kira perkahwinan yang ditetapkan keluargalah?

cuba selidik orgnye cmne dlu,pastu wat solat istikharah byk2..hihi..klu baik,ku terima je..=D

6. Kalau tiada lagi hari esok?

......................................................

7. Kalau orang yang anda benci berada di depan anda?

haha..dlu ak bencikan seseorg..ak slalu mengelak dr b'temu dgnnya..huhu..tp skrg,dh xde org yg ak benci daa..

8. Kalau anda berpeluang masuk Fear Factor dan makan benda-benda pelik?

O..tidak2..huuu..

9. Kalau ibubapa anda tiada pada pagi esoknya?

menangisla ak..huhu..

10. Kalau anda berjumpa dengan orang artis/selebriti yang paling anda mintai? Nyatakan nama artis/selebriti tersebut.

klu jpe, mestila t'ujakan?mklumla..jumpe org t'knl la katakan..haha..tp ak xdela minat sgt smpai taksub2 nih..minat gitu2 je..klu jumpe,senyum jela..huhu..

11. Kalau diberi lesen untuk membunuh, siapa yang akan anda bunuh?

sape zolim dan jht ak bunuh..hahah

12. Kalau orang kata anda kacak/cantik?

siapa la nk ckp cmtu..huhu..xpyhla..gue lebih suke klu org x ckp

13. Kalau anda ada penyakit AIDS pada usia yang muda?

xde

14. Kalau anda berpeluang menikmati makan malam yang romantik?

waaa..bestnye..hehe...

15.Kalau anda terpaksa mengorbankan cinta anda untuk orang lain?

demi kebahagiannya,gue sanggup kok walaupun perit..huhu..gue redha..

16. Kalau anda memenangi anugerah, dan anugerah apa yang anda inginkan?

Tak perlu...dh ckup da dgn ape yg ada..

17. Kalau anda berpeluang mengahwini bangsa asing? Bangsa asing mana yang anda inginkan?

xnkla..huhu..buat ape cari yg jauh2..yg dekat2 udah..senang sket..hihi..

18. Kalau anda terpaksa berpisah dengan orang tersayang?

ibubapa ke?urm..mesti r sedih..huhu..

19. Kalau ramai yang tidak puas hati dengan anda kerana mereka cemburu dengan anda?

sedihla..huhu..klu xpuas ati,bgthula..gue nggak marah..xnk la cemburu2 ni..klu bley nk kwn..xnk musuh2

20. Mengenai orang yang tag kamu ni?

hmm..name penuh xtaw..tp org panggil die shawn..hihi..knl pun melalui mmbr2..tp stat kwn melalui ym..haha..

21. Sekarang aku tag :

* husna najihah
* al-hafiz
* enon
* elly
* chika
* tira
* yana
* faris
* nina
* eja
* kamu yg blum kena!!!(yg bc entri ni)

TAG KETIGA

1. How old are you?

19 to 20 =D

2. Are you single mingle?

complicated

3. At what age do you think you will get married?

ntahla..xt'pkir plak..hihi..klu dh smpai jodoh,kawenla..hehe..

4. Do you think you’ll marrying the person you are with now?

sapekah org itu?

5. If not, who do you want to marry with?

xtaw

6. Who will be your brideman & bestman?

xtaw..blum plan lg la

7. Do you want a garden/beach/ traditional wedding?

blum plan tp klu ble,wat sederhana sudah

8. Where do you plan to go on honeymoon?

adeh..soklan cepumas sungguh!hurmp...tunggu la msenye nnti..gue blum pkir lg dong psl bnda2 nih..huhu..

9. How many guests do you think you’ll invite?

klu bley, nk ajak sume kwn2,sedara mara,jiran tetangga,tp tgk budget dlu..hehe

10. Will that include your exes?

ade ke xde ajak je..tp gue mne ade..huhu

11. How many layers of cake do you want?

sederhana je

12. Name the song/ tune you would like to play on your wedding?

ntahla..xingt la plak tjuknye..hihi..

13. Do you prefer fine dining or just using spoon and fork?

ho3

14. Champaigne or wine?

22 pun bkn..haram sama skali!!

15. Honeymoon right after the wedding or days after the wedding?

adush!!!

16. Money or household items?

money la..ble simpan,ble gune tuk bnda len..haha

17. How many kids you would like to have?

1..2..3..4..5..6..7..8..9............xtaw =D

18. Will you record your honeymoon in DVD/ CD?

xpyh record2

19. Who’s wedding plan you would like to know next?

* husna najihah
* is
* enon
* nurul husna
* al-hafiz
* tira
* zu
* yana
* faris
* eja
* kamu yg blum kena!!!(yg bc entri ni)



alhamdulillah..abes jgak ku menjwbnye..
adeh..ape punye soklan la korg bg..huhu..
t'utama tag ke-3..
xt'pk pun lg bab2 nih
gue men jwb je..haha
anyway,thanks ya pd org2 yg tlh meng'tag' gue..
n maaf di atas kelambatan mnjwb tag nih..huhu..=P
er..sape2 yg kena tag tuh..silala jwb ye..hehe..
jwb jgn xjwb,jwb jgn xjwb..haha..

Wednesday, June 3, 2009

SkrG GiLiRaNku~

skrg, giliran yun plak nk bg award kt org..hehehehe...=P

1. Put this badge in your awesome blog


2. Award this badge to 10 bloggers whom you think are inspirational and friendly.

3. Make sure you put the recipients' names here, along with their links.

4. Let them know about this.

Una S una ni rumate yun..ktorg stat jd rumate mse sem akhir kt mtrx dlu.lani pun die masih rumate yun..cume s.sem ni xla sbb yun duk umah..hehe..tp next sem, i.Allah ktorg jd rumate blik..hehe..urm..utk sem seterusnye xtawla..hrp2 dpt b'sama lg..hihi..urm..yun actv blik blogger ni pun sbb die la..die ckp best plak men blogger ni drpd lyn fs je..haha..haaa...una,amekla award ni ea..=)

Are-kir akir ni nuurun bru knl tp sbenarnye die stu skola rndah ngan nuurun.ktorg xknl pun mse skola dlu.lani bru knl..haha..urm..blog die best jgak..hihi..byk post2 menarik yg memberi peringatan..pengajaran..urm..buat org b'fikir ttg diri sendiri dn... mcm2 lg la..xtaw dh ckp..hehe..er..tuan punya blog,silala amek award ini ea..hehe


Elly elly ni plak kwn yun yg baik sgt.die sme kos ngan yun.ktorg knl mse kt mtrx dlu..hehe..urm..blog die yun suke lwt.mse blog yun xaktif dlu,yun slalu lwt blog die..hehe..elly..amekla award ni..=D


Enon hehe..enon ni sepupu nuurun.die bru je buat blog.urm..walaupun bru,nuurun suke lwt..hehe..entri2 die pun best..kire dh jd blog favorite la..hihi..enon...trimala award yg xseberapa ni ea..=)


Is is ni pun kwn yg sme kos ngan yun tp yun knl die mse sem 2 kt mtrx.ktorg stu kls math..hihi..ktorg bersaing tau..nk tgk sape lg terer math mse tu..haha..urm..tp t'nyata...die lg terer..huhu..hebat2..hehe..urm..ape g nk tulis ek..hehe..mlsla..em..is,terimala award drpd yun yg xseberapa ni ea..=D


Chika hehe..chika ni kwn yun mse kt mtrx melaka.die ni comel sgt orgnye..hihi..tp ktorg sempat knl kejap je..yun dh kuar dr mtrx tu..huhu..walau bagaimanapun,ktorg still lg contact..hrp2,ukhuwah ni b'kekalan..huhu...zu,jgn lupe yun tau..hehe..terimala award ni...huhu...


Eja eja ni kwn yun jgak..haha..smua kwn yun kn?xkn musuh plak..hihi..er..dia pun amek ict gak..er..ape lg ek nk gtaw..hihi..die ni comel jgak orgnye..hehe..eja,jgn kembang hidung plak(gurau je)..hihi..dan utk pengetahuan korg,die ni xlme lg akan menamatkan zaman bujangnye..hihi..eja,jgn lupe jemput ak tau..hehe..smoga b'bhgia di samping org yg t'sayang..=) haaa...eja,amekla award nih..ak bg kt ko..hihi..


Intan intan ni pun amek ict gak..die ni yun knl mse sem 2 kt mtrx..tu pun sbb kwn yun yg b'nama una suh yun smpaikan hadiah bufday kt die..hihi..jd pengantar hadiah la plak..=D mse tu xrapat sgt..kls pun xsama..huhu..mse sem 3,brula stat rapat sket..bykla jgak kls yg same..hihi..blik die plak settg ngan blik yun..hehe..slalu la jgak yun merayau g blik die..hihi..yg plg best,mse tyme bln pose..tiap2 ari ktorg bkk pose sme2..arini bkk kt blik yun,esok blik die plak..hehe..tkr2..hurm...intan terimala award ni ea..hehe


Kamil kamil ni yun xknl sgt sbenarnye..hihi..tp blog die best gak..urm..die pun amek ict..er..kamil,sori tau..yun xbpe knl..tmbh2 plak ade 2 kamil..huhu..yg mne stu pun xtaw..huhu..confuse2..sori sgt2..nnti sem depan kte b'knlan ea..=) em..terimala award dr yun ni..=)


Tira haaaa...dr die la yun dpt award ni..hehe..time kasih tira..die ni kwn yun mse kt mtrx melaka gak..sempat knl kejap je..tp still contact lg..hehe..smoga p'sahabtn kte b'kekalan ye tira..hehe..=)

CiNTa AiN NaQiLaH????





"cintanya penuh dengan keindahan,kehalusan,kesucian,dan keanggunan yang bukan mudah untuk dimiliki"

entri ni khas utk promote novel yg ditulis oleh sahabatku yg b'nama:
siti nur athirah bt mat taha..
hurm..hebat tau die..mude2 lg dh pndai wat novel..
cayyalah tira...hihi..


hehe..korg mesti penasaran bkn??pengen thu cerita novel nih??haaaa......
ni sinopsisnya yg dicurik dr blog tuan punye novel..haha..copy paste je sbb mls nk tules..hehe..

ni la ceritanya:

Kesetiaannya selama ini tidak pernah dihargai seorang lelaki yang bergelar tunangan. Fariz curang padanya. Sudahlah perasaan Ain Naqilah tidak dipedulikan malah Fariz sama sekali tidak pernah mahu berterus-terang dengannya.

Julia Anis meleraikan segalanya. Dia datang bagai menyerah diri kepada Ain Naqilah. Kecewanya Ain Naqilah hanya tuhan yang tahu. Baru sedar yang cinta Fariz bukan lagi untuk dirinya. Perasaan Ain Naqilah terguris.

Ain Naqilah tidak mahu silap membuat perhitungan lagi. Biarlah Fariz dengan hidupnya sendiri. Dia bukan wanita lemah yang akan merana kerana cinta. Keputusan dibuatnya demi kebaikan dirinya sendiri dan juga Fariz. Walaupun dia mungkin tidak mendendami Fariz tapi satu yang pasti mereka tidak mungkin akan kembali bersama.

Setelah persetujuan dicapai, hati Fariz mula bergolak. Seakan menyesal mengecewakan Ain Naqilah. Fariz mahu mengutip kembali sisa kenangan ketika mereka bersama. Namun Fariz terpaksa akur. Ain Naqilah tidak mungkin lagi menjadi miliknya. Fariz belajar menerima takdir itu. Fokusnya beralih pada Julia Anis. Namun Julia Anis pula yang seperti tidak tegar bersamanya kerana merasa bersalah pada Ain Naqilah.

Apabila kesetiaannya tidak dihargai, ke manakah Ain Naqilah mahu membawa cintanya. Adakah menutup ruang hatinya buat seketika atau pun kehadiran Azri berjaya meyakinkan Ain Naqilah bahawa cinta akan menemaninya ke suatu destinasi yang indah?
Apakah kesudahannya..Cinta Ain Naqilah merungkai segalanya.

nk thu lebih lanjut ceritanya,belila novel tu..hihi..

bak kata zue:
"walaupun nampak mcm novel cintan-cintun yg biase korg bace under Alaf 21 tu, tp novel ni lain sikit tau..ni under Telaga Biru okay~ die ade unsur2 motivasi, tafsir, doa, adab-adab pergaulan dlm Islam, persahabatan dan elemen2 lain yg dirasakan sesuai utk pelbagai peringkat umur..InsyaAllah.."

dan t'nyata..ianya mmg btul..hehe..
haaa...sbbnye.......................
ak dh pon beli novel nih..haha..


p/s:haaaa..bagi sesape yg minat baca novel dan xminat baca novel tp minat cerita novel nih(mcm ak), boleh lah dapatkan kat mne2 kedai buku spt MPH dan lain2...

beli3!!
gerenti best!!=D

Thursday, May 28, 2009

MeNaNGiS?!


Apa itu MENANGIS???Menangis merupakan satu ungkapan sedih serta kebahagiaan.Menangis adalah naluri, fitrah manusia yang merupakan nikmat drpd Allah SWT. Air mata seorang manusia hanyalah ibarat air kotor di sebuah longkang. Namun, setitis air mata kerana takut kpd Allah laksana permata indah bergemerlapan terpancar dr segala arah dan penjuru.Penghuni syurga ialah mereka yang byk mencucurkan air mata demi Allah dan RasulNya, bukan kerana harta dan kedudukan. Rasulullah SAW pernah bersabda:

“Tiada suatu yang lebih aku suka dr dua titisan, iaitu titisan darah yang tumpah kerana jihad fi sabilillah dan titisan air mata yang mengalir kerana rasa takut dan rindu kpd Allah”.

Rasulullah juga pernah bersabda:

“Ada 2 biji mata yang tak tersentuh api neraka, mata yang menangis di waktu malam hari kerana takut kepada Allah SWT dan 2 biji mata yang menjaga pasukan fi sabilillah di waktu malam.”

Betapa mahalnya titisan air mata yang mengalir kerana ibadah. Namun begitu, ramai di antara manusia yang menangis kerana dunia, sedangkan terlalu sedikit yang menangis kerana akhirat.

Menangis adalah satu tabiat yang melekat dlm diri manusia. Namun, tidak semua tangisan adalah sama.



JeNiS-JeNiS TaNGiSaN
1) menangis kerana kasih sayang dan kelembutan hati,
2) menangis kerana rasa takut,
3) menangis kerana cinta,
4) menangis kerana gembira,
5) menangis kerana menghadapi penderitaan,
6) menangis kerana terlalu sedih,
7) menangis kerana terasa hina dan lemah,
8) menangis untuk mendapat belas kasihan org,
9) menangis kerana mengikut-ikut org menangis,
10)menangis org munafik(pura2 menangis).


TaNGiSaN T’CeLa @ T’PuJi??

Tangisan yang sangat diCELA umpama meratapi mayat dengan meraung dan memukul-mukul dada dan merobek-robek pakaian.

Tangisan yang sangat diPUJI dan diTUNTUT ialah tangisan kerana menginsafi dosa-dosa yg silam @ tangis kerana takut akan azab dan siksa Allah.


TaNGiSaN Yg DiSuKai ALLAH SWT
1)Tangisan Para Nabi & Rasul
2)Tangisan kerana benci dunia
3)Tangisan memikirkan mati(memikirkan tanggungjwb yg akan dipikul semasa b’hadapan
dgn Allah SWT)
4)Tangisan memikirkan api neraka


TanDa2 MeNaNGiS Yg DiSuKai ALLAH SWT
1)Menangis yg menambahkan rasa takut kpd Allah SWT
2)Menangis yg menyedarkan ttg kecelaan diri sendiri dan t’dorong utk memperbaikinya
3)Menangis yg menambahkan ibadah kpd Allah SWT
4)Menangis yg mengurangkan cinta dan tamak dunia
5)Menangis yg menambah suka dan cintakan akhirat
6)Menangis yg dpt membezakan kebaikan dan keburukan serta halal dan haram


HiKmaH MeNaNGiS
1)Membersihkan hati dan menyinar akal
2)Menghilangkan penyakit malas dan mengurangkan tidur
3)Memudahkan diri b’ibadah kpd Allah SWT dan tekun bekerja
4)Menahan nafsu syahwat agar dpt mengelak diri dr p’buatan maksiat dan mungkar
5)Meringankan p’belanjaan spy dpt b’sedekah kpd org miskin dan yg memerlukannya
6)Menyihatkan badan dan menolak penyakit
7)Sentiasa b’syukur dgn nikmat Allah SWT dan ingat kpd org yg tidak memperolehinya


KeBuRuKaN MaTa Yg TiDaK PeRnaH MeNanGiS
1)Hati buta dan mewarisi kebodohan krn wap menyerupai gula b’kumpul di otak
2)Timbul penyakit malas dan byk tidur
3)Rasa berat utk bekerja dan tidak lazat utk b’zikir disebabkan kesesatan hati yg
mnjadi hijab antara hati dan zikir
4)Nafsu tidak t’tahan kpd dunia dan b’cita-cita utk membuat perkara mungkar dan
maksiat
5)Perut sentiasa b’hutang. “ Apakah yg engkau akan makan pd hari ini?”
6)Timbul sifat kedekut pd harta.
7)Byk penyakit krn ia b’punca drpd sisa makanan di dlm perut
8)Lupa kpd hari akhirat dan azab api neraka


4 CaRa SuPaYa MeNanGiS
1)Hampirkan diri pd guru @ org b’ilmu yg dpt menyingkap sifat buruk yg b’sarang dlm
hati kita. Guru akan mmberithu keaiban diri seseorg dan cara2 mengubatinya.
2)Hendaklah mencari rakan karib yg boleh dipercayai, bijaksana dan lebih pengetahuan
agamanya. Teman sebegini akan memerhatikan tingkah laku temannya dan jika t’dpt
p’buatan yg tdk elok, dia segera mengingatkannya.
3)Hendaklah b’lapang dada apb menerima teguran @ nasihat org lain yg b’sangkutan dgn
p’lakuan @ sifat aib yg t’dpt dlm diri seseorg.
4)Hendaklah sentiasa b’gaul dgn org ramai. Sebarang perkara t’cela yg dilihat pd org
lain akan menimbulkan p’tnyaan kpd dirinya, adakah perkara t’sebut ada pd diri
aku? Sebab org Mukmin adlh cermin kpd Mukmin yg lain.

AiR MaTa Yg TiaDa DiTunTuT

1)Janganlah menangis kalau tak t’capai cita2,bknkah Tuhan yg menentukannnya.
2)Janganlah menangis menonton filem Hindustan, itu kan cuma lakonan.
3)Janganlah menangis kerana cinta tak b’balas, mungkin dia bknlah jodoh yg telah
Tuhan tetapkan.
4)Janganlah menangis jika gagal dlm peperiksaan, mungkin kita kurang membuat
p’sediaan
5)Janganlah menangis kalau wang kita hilang di jalanan sebab mungkin kita kurang
b’sedekah buat amalan



~Renungan bersama~


Monday, May 25, 2009

Doaku~~

Oh Tuhan, seandainya telah Kau catatkan
Dia milikku, tercipta untuk diriku
Satukanlah hatinya dengan hatiku
Titipkanlah kebahagiaan

Ya Allah, ku mohon
Apa yang telah Kau takdirkan
Ku harap dia adalah yang terbaik buatku
Kerana Engkau tahu segala isi hatiku
Pelihara daku dari kemurkaanMu

Ya Tuhanku, yang Maha Pemurah
Beri kekuatan jua harapan
Membina diri yang lesu tak bermaya
Semaikan setulus kasih di jiwa

Ku pasrah kepadaMu
Kurniakanlah aku
Pasangan yang beriman
Bisa menemani aku
Supaya ku dan dia
Dapat melayar bahtera
Ke muara cinta yang Engkau redhai

Ya Tuhanku, yang Maha Pengasih
Engkau sahaja pemeliharaku
Dengarkan rintihan hambaMu ini
Jangan Engkau biarkan ku sendiri

Agarku bisa bahagia
Walau tanpa bersamanya
Gantikanlah yang hilang
Tumbuhkan yang telah patah
Ku inginkan bahagia
Di dunia dan akhirat
PadaMu Tuhan ku mohon segala

Thursday, May 21, 2009

AssGnMenT2.....

bilela assgn nk muncul nih..
dr smlm lg tunggu..
x..muncul2..
hurm...
nasib bek xsuh antr dis week..
klu dak,naya dibuatnya..haha..
tinggal bpe ari je lgik nk msk next week..huhu..
sir..
cepatla upload..
ktorg xsabar nk wat nih..
haha..bajet rajin la plak..
pe2 pun,kte tunggu lps solat jumaat nih..hehe..

p/s khas tuk kaum adam:

g la siap2 tuk solat jumaat nuh..
nnti kang lmbt plak..hehe..
jgn ponteng2 ea..=P

Wednesday, May 20, 2009

Nk jd PEMAAF???

Kalau nk,
ni die tipsnye..
ak amek dr blog lain..huhu..


"Ingat dua perkara dan lupakan dua perkara;

INGAT... kesalahan-kesalahan kita jangan sampai kita buat kesilapan berulang, ingat.. kebaikan orang lain kepada kita ingat nikmat Allah kepada kita terlalu banyak nikmat yang Allah beri kepada kita.

LUPAKAN.... lupakan kebaikan kita yang tak seberapa ini, dan lupakan kejahatan orang lain terhadap kita"


haaaaa....
mcm mana???
senang ke nk buat??
ak rasa susah nih..
kesalahan kita dan kebaikan org lain slalunya kita lupe..
kebaikan kita dan kesalahan org lain slalunya kita ingt..
hurmm...
namun, memang itulah caranya kalau kita nk jd pemaaf..
apa2pun,cubalah tips ini k..
mudah-mudahan kita akan menjadi orang yang pemaaf, orang yang lembut hati dan orang yang mudah merasai kesusahan orang lain.

p/s:

hehe..
jgn lupe ea..
bile nk memaafkan seseorg,maafkanlah dgn seikhlas hati..
hmm...
Allah pun boleh terima taubat hambaNya
takkan kita manusia yang lemah ini tidak boleh memberi kemaafan sebegitu kepada orang lain???
Fikir2kanlah..=)

*xtaw nk post ape..=D

Wednesday, May 13, 2009

MAJLIS PENGAJIAN INTENSIF KITAB TURATH I'TIQAD ASWJ [Siri 2]




MAJLIS PENGAJIAN INTENSIF KITAB TURATH I'TIQAD ASWJ [Siri 2]
[23 – 24 Mei 2009 / 24-25 Jamadilawwal 1430H]


Anjuran


PERSATUAN KEBANGSAAN PELAJAR ISLAM MALAYSIA (PKPIM),

dan

Kolej Dar Hikmah,Jalan Sungai Ramal Dalam, 43000, Kajang, Selangor Darul Ehsan


OBJEKTIF

* Menimbulkan kesedaran terhadap kepentingan aqidah dan iman di kalangan belia.
* Mendedahkan umat Islam mengenai kewajiban beramal dengan ilmu daripada ahli
agama Islam yang faqih.
* Menghidupkan budaya bertalaqqi secara berkitab.
* Memberi kefahaman tentang konsep dan perlaksanaan nilai-nilai Islam.


TEMA

Menghidupkan Ruhaniah Berlandaskan Pemantapan Akidah.


TARIKH & TEMPAT

23 – 24 Mei 2009 / 24-25 Jamadilawwal 1430H di Kolej Dar Hikmah,Jalan Sungai Ramal Dalam, 43000, Kajang, Selangor Darul Ehsan


TENAGA PENGAJAR

Al-Fadhil Ustaz Hj. Zamihan Mat Zin Al-Ghari

Al-Fadhil Ustaz Ahmad Faidzurrahim

Al-Fadhil Ustaz Mohd Rasyiq Alwi


SASARAN


Seramai 150 orang yang terdiri dari:

* Ahli Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)
* Orang Awam
* Pelajar IPTA dan IPTS di Lembah Kelang


YURAN

RM 15 [INDIVIDU]


MODUS OPERANDI

Program diadakan selama 2 hari 1 malam. Mengikut kaedah pengajaran kulit ke kulit menggunkan Kitab I’tiqad Ahlussunnah Wal Jamaah; Kiyai Haji Siradjuddin Abbas. Terbitan PUSTAKA TARBIYYAH Jakarta, Kitab Mukhtasor dan Kitab Aqidah Ibnu 'Asakir (Aqidah Mursyidah). [DIJUAL PADA HARI KEJADIAN]


(Talaqqi kitab/Pembentangan/)


TENTATIF PROGRAM



Sabtu (23/05/2009)


7:30 pagi : Sarapan dan Pendaftaran


8:30 pagi : Taklimat & Aluan oleh ;

Saudara Abd. Muntaqqim Bin Zulkifli

Timbalan Presiden PKPIM


9: 15 pagi : Slot 1 : Al-Fadhil Ustaz Ahmad Faidzurrahim

Syarah Kitab Aqidah Muslimin (Diiktiraf Universiti Al-Azhar).


10:45 pagi : Minum pagi


11:00 pagi : Slot 2 : Al-Fadhil Ustaz Ahmad Faidzurrahim

Penjelasan Ajaran Bertentangan Dengan Ahli Sunnah Wal Jama'ah.


12:30 tghari : Makan Tengahari & solat Zohor


2:00 petang : Slot 3 : Al-Fadhil Ustaz Mohd Rasyiq Alwi

Kitab Mukhtasor (1).


4:00 petang : Slot 4 : Al-Fadhil Ustaz Mohd Rasyiq Alwi

Kitab Mukhtasor (2).


6:00 petang : Makan Malam


7:00 malam : Solat Maghrib & Kuliah/Tazkirah & solat Isya’


9:00 malam : Slot 5 : Al-Fadhil Ustaz Mohd Rasyiq Alwi

Penjelasan Bid'ah & Ancaman Terhadap Aqidah Ahli Sunnah Wal Jama'ah.


9:45 malam: Slot 6 : Al-Fadhil Ustaz Mohd Rasyiq Alwi
Talaqqi & Ijazah Kitab Aqidah Ibnu 'Asakir (Aqidah Mursyidah).


10:00 malam : Minum malam & Berehat



Ahad (24/05/2009)


4:00 pagi : Qiamullail


6:00 pagi : Solat Subuh /Tazkirah /Sarapan pagi


8:30 pagi : Slot 7 : Al-Fadhil Ustaz Hj. Zamihan Mat Zin Al-Ghari

Syarah Kitab I’tiqad Ahlus Sunnah Wal Jamaah


10:30 pagi : Minum pagi


11:00 pagi : Slot 8 : Al-Fadhil Ustaz Hj. Zamihan Mat Zin Al-Ghari

Syarah Kitab I’tiqad Ahlus Sunnah Wal Jamaah


12:00 tghari : Ulasan & Penutup oleh;

Saudara Mohd Hilmi B. Ramli

Presiden PKPIM


1:00 tghari : Makan Tengahari


2:00 petang : (Check-out)


Sebarang Pertanyaan, Sila Hubungi ;

Saudara Ikhram Husin [019-3731744]

Saudari Izzah Khanani [013-2197192]


...MOHON SEBARAN...

Thursday, May 7, 2009

Nuurun?!Nisa?!Uyun?!Yun?!..???

Salam smua..
mesti anda semua pelik kn??
kenapa tajuk entri kali ini ku letak namaku??
sebenarnya ku ingin berkongsi sedikit cerita pasal name2 panggilan ku nih..hahah
macam mana name2 panggilan ni wujud ea??hehe..
meh ak bgtaw..

1st skali name yg wujud NUURUN..
itu ak yg wujudkan..hua3..
sejak dr bangku skolah lg,nama itu yg ak gune..
nk tau knape ak gune name nih??
ak gune nama ni sbb name ni yg dpt membezakan ak dgn rakan2ku yg lain..
kalau nk gune yg lain,ramai sgt yg dh gune nama tuh..huhu..
jd,terpaksala ak mencari kelainan dgn memperkenalkan diriku sbg NUURUN..hahah
kalau x,ssh la ak nk taw sape yg panggil nama ak..

2nd nama yg wujud NISA..
name ni bkn ak yg wujudkan tp org len..hehe..
bile ak sebut nama penuh,
diorg lebih suke pangggil ak dgn nama tu..
so,ak xkesah la..
tp NISA nih ak xgalakkan org panggil sbb ramai org gune..
pernah satu ketika,
bile org sebut nama tu,ak ingt ak la yg kena panggil..
tp rupe2nye bkn..
malu gak ak waktu tu..huhu..
tp ak buat muka tembok je..hahah
ape2pun,ak suke jgak kalau org nk panggil nama nih..hehe..

hmm...

3rd nama wujud UYUN..
nama nih atuk sedara ak yg panggil..
ak pun xtaw mcm mana boleh t'lintas dlm fikiran dia nk panggil ak dgn nama tu..hahah..
hmm...pelik2..
tp nama tu ku suke jgak dgr..wuah3..
stu g,nama tu ak guna utk wat email..hehe..
nama ni jarang org panggil sbb ssh kot nk sebut..hahah..

okey..

last nama yg wujud YUN..
nama nih ak dpt mase kt matrik dulu..
KMM taw bkn CFS..
mase tuh ak perkenalkan diri sbg NUURUN n UYUN..
hmm..tu je kot..ak pun x ingt dh..hehe..
tp ade plak yg panggil ak dgn nama YUN!!
ak pun xtau knape diorg panggil ak dgn nama tu..
ak sendiri pun xt'fikir..hihi..
hmm...agaknya sbb nama tu pendek kot..senang nk ingt n senang nk sebut..huhu..
bile msk CFS,ak pun perkenalkanla diriku dgn nama NUURUN,NISA,UYUN n YUN..
alih2..
org lebih suka tuk panggil ak dgn nama YUN..hahah
jd,ak pun teruskanlah guna nama tu smpai skrg..hahaha..
hai..makin pendekla plak nama ak nih..huhu..
kalau kt kuliyyah,smua org panggil YUN..
tp kt tmpt len,org panggil samada NISA@UYUN@NUURUN..hihi..
tp xpela..
ikutla keselesaan korg nk panggil ak dgn nama apa k..
ak xkesah..janji ada nama..hahah

utk pengetahuan korg,
mase kt skola dlu,sape2 yg rapat ngan ak akan panggil ak NUURUN..
yg x rapat akan panggil ak NISA..
tp kalau kt U lainla plak..
yg rapat,panggil YUN..
yg x rapat panggil selain dr YUN..hihi..
pelik2..
eh,ape yg peliknye??unik tuh..hahaha..
hmm..ape2 jela..

jd, kpd anda smua samada yg mengenali @ tidak diriku ini,
jgnla berasa pelik ye kalau ada org yg panggilku dgn nama selain drpd anda panggil..
itu semua nama panggilanku jgak..hahaha..

tu je ak nk habaq..hahaha..
eh,tubik bhs kedah plak..hihi..
xpela..
skali skala jd org kedah pe salahnye kn2??hehe..

Sunday, May 3, 2009

Takziah buat saudaraku...

Pg ni ak tlh mndpt satu berita yg sgt menyedihkan...
datuk saudaraku tlh menghembuskan nafas terakhirnya pd pkul 10 pg td..



ak sgt t'kejut mndgr berita itu..
sblm ni die nmpak kuat je..
namun,tak disangka ajalnya telah tiba..

hari ini,
ibuku,nenekku,pakcikku,dan makcikku akan pulang ke kg..
ak pula akan tinggal bersama ayahku di rumah..
ku sedih xdpt ikut skali kerana sesi pembelajaranku tlh b'mula..

ape yg ku mampu buat hanyalah b'doa
semoga Allah mencucuri rahmat ke atas Allahyarham..

Al-Fatihah..

Study2!!!!!

Pd 4hb Mei 2009,
b'mulala sem baru..
umm..
bru 2 minggu ak cuti,
dh stat balik..
kejap je mase b'lalu..huhu..
hmm..
walaubagaimanapun,
ak mesti tanamkan azam utk skor sem ni!!!
ak tak nak leka lg!!!
ak nak berjaya!!!!
kalau rakan2ku boleh buat,kenapa ak x boleh????
ak mesti boleh!!!!
mesti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ya Allah,berikanlah ak semangat untuk belajar..
hindarilah ak drpd perkara2 yg melalaikan..amin!..

dahsyat2!!!!

korg nk thu x??hehe..
td ak dlm p'jalanan nak pergi Port Dickson..
mula2 line clear..
tibe2 bile smpai kt seremban,jalan jam la plak..
panjang tuh!!!!!
ak t'fikir jgak mase tunggu jem tuh..
knape tibe2 jam plak jalan hari nih???
xpenah la plak jam sebelum ni mase ak pegi PD..
nak kata raye,lambat lagi..
hmm...
pelik2..
ayahku kata "ni mesti ade accident.kalau x,xkn jam mcm ni punye."
rupe2nye,betul ape yg ayahku katakan td..
mmg ade accident!!
6 buah kereta yg t'libat..
jenis kereta yg t'libat;avanza,civic,em..yg len ak xingt..
lepas tgk accident tu,jalan pun clear..
hmm..
sbb tula jalan jam..
mmg xsah kalau xtgk accident kn??
tp menghayatinya skejap je..
lps tu buat lg..hahah

mase hala balik plak..
ayahku ikut jalan lain sbb jln td jam..
tgk2..jalan tu pun jam jgak..
tp jam ni jam traffic light..
maklum la..
jalan sempit..
byk kereta plak tuh..
mmg la jam..huhu..

smpai kt putrajaya,
ak t'dgr bunyi engin kereta yg agak pelik..hihi..
bunyinye mmg len drpd kereta biasa..
kuat jgak r..
smpai ak yg nk t'tdo pon xjd tdo..hahah
tgk2..wah,hebatnye kereta tuh!!!
ak pon nkla tgkp gmbr kereta tuh..
tp die lari laju la plak!!huh
frust jgak ak waktu tuh!!!
pastu ayahku tibe2 pecut!!
160km/j tuh!!!hehe..(jgn tiru..bahaya2!!)
tp xmampu nk challenge kereta tuh..huhu..
hebat r kereta tuh!!!
ape2pun..ak dpt gak tgkp gmbrnye..hehe..
tp xbrape cantik r..huhu..

ni gmbrnye:



~tyme nih die baru nak memecut



~Die tgh pecut r tuh!!



~tyme nih die slow la plak!!!



~die x pecut daa...
~nk taw knape??
~die tgh tepon..hahah
~ntah btul ntah tidak
~gelap sgt cermin die!! =D


p/s:
~patuhi had laju yg dtetapkan..(jgn ikut kereta tu ngan ayahku..hihi..)
~berhati-hati di jalan raya..
~pandu cermat jiwa selamat..
~biar lmbat asal selamat..
~ingatlah org2 yang t'sayang..

Saturday, May 2, 2009

JoM HaYati BeRsaMa LiRiK iNi.....


Hati hiba mengenangkan dosa2 yg ku lakukan,
Oh Tuhan Maha Kuasa,
Terima taubat hamba berdosa...

Ku akui kelemahan diri,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x.....
Taubatku ini.....


Telah aku merasakan derita jiwa dan perasaan,
Kerana hilang dari jalan menuju redhaMu ya Tuhan.

Ku akui kelemahan diri,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x...
Taubatku ini...

Di hamparan ini ku meminta moga taubatku diterima...



Ku akui kelemahan diri,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x....
Taubatku ini...

Ku akui kelemahan diri,
Ku insafi kekurangan ini,
Ku kesali kejahilan ini,
Terimalah 3x..
Taubatku ini...


~tersentuh hatiku ketika membaca dan menghayati lirik ini..
~betapa byk dosa yg tlh ku lakukan..
~Ya Allah,ampunkanlah segala dosa yg telah kulakukan..Amin ya Rabbal 'alamin!..



Hayatila video ini..
Tp jgn fikir yg bkn2 ye..
Tobat2..huhu..

video

Thursday, April 30, 2009

....:::::HiKMaH SuJuD KeTiKa SoLaT:::::....

Mungkin ramai di kalangan umat Islam tidak sedar mengenai pelbagai hikmah yang tersembunyi ketika sujud. Pada hal, kita perlu sedar bahawa tiada suatu pun ciptaan dan suruhan Allah s.w.t. yang sia-sia, malahan setiap ciptaan itu mempunyai kelebihan yang selalunya tidak terjangkau akal manusia.

Manusia melakukan sujud dalam dua bentuk, iaitu sujud fizikal seperti ketika bersolat dan sujud spiritual berbentuk ketaatan kepada perintah Allah s.w.t. dan menjauhi larangannya.

Ulama mengatakan sujud ketika solat adalah waktu manusia paling hampir dengan Allah s.w.t. dan mereka menggalakkan kita bersujud lebih lama.

Antara hikmah lain sujud adalah melegakan sistem pernafasan dan mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya.

Bernafas ketika sujud pula boleh:

- membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya.
- membetulkan pundi peranakan yang jatuh.
- melegakan sakit hernia. (burut)
- mengurangkan sakit senggugut ketika haid.
- melegakan paru-paru daripada ketegangan.
- mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa.
- kedudukan sujud adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan lingkungan
bahagian belakang tubuh.
- meringankan bahagian pelvis.
- memberi dorongan supaya mudah tidur.
- menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung ketika akan sujud dan
bangun daripada sujud.
- pergerakan otot itu menjadikan ototnya lebih kuat dan elastik,secara automatik
memastikan kelicinan perjalanan darah yang baik.
- bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik,mudah
berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit buah dada.
- mengurangkan kegemukan.
- pergerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali
ke tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut(convulsions).
- organ terpenting iaitu otak manusia menerima banyak bekalan darah dan oksigen.
- mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke otak
secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan
sebagainya.

Dari segi psikologi pula, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yang Maha Pencipta sekaligus mengikis sifat sombong, riak, takbur dan sebagainya.

Dari segi perubatan, kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain, menyegarkan
otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentality seseorang.

Menurut kajian, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki darah sedangkan setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal dan sempurna.

copy paste from http://islamictazkirah.blogspot.com